top of page

Sykepleier i Nord-prosjekt presentert på Arendalsuka 2024

Førstelektor Grethe Bøgh Næss og førstelektor Berit Mosseng Sjølie deltok på KS sitt arrangement «Desentralisert utdanning – flere sykepleiere!»  på Arendalsuka 2024. Her presenterte de prosjektet «Medisinske praksisstudier i kommunehelsetjenesten».  


«Medisinske praksisstudier i kommunehelsetjenesten» er et prosjekt i regi av Sykepleier i Nord, der studenter på den desentraliserte bachelorutdanningen i sykepleie har prøvd ut medisinske praksisstudier i egen kommune. Prosjektet har forsket på hvilke faktorer som må være til stede for at studentene skal oppnå læringsutbytter i medisinske praksisstudier i kommunehelsetjenesten på lik linje med medisinske praksisstudier i spesialisthelsetjenesten.   


Prosjektet har sin bakgrunn i at alle norske kommuner nå har tilbud om døgntilbud for pasienter med behov for akutt helsehjelp. Dette har åpnet for nye læringsarena for studenter i praksisstudier. Gjennom prosjektet har ti studenter på to studentkull, og i tre perioder prøvd ut medisinske praksisstudier i utvalgte kommuner. Etter hver periode ble det samlet inn kunnskap gjennom dybdeintervju med studenter, praksisveiledere og praksislærere, og en spørreundersøkelse til alle studenter med medisinske praksisstudier i samme tidsrom. Gjennom et erfaringsnettverk delte de ansatte i deltagende kommuner erfaringer og idéer med oss.


Prosjektet har avdekket sentrale faktorer som må være tilstede for at studenter i bachelor i sykepleie skal oppnå læringsutbytter i medisinske praksisstudier i kommunehelsetjenesten på lik linje med medisinske praksisstudier i spesialisthelsetjenesten.

Studentene må tilknyttes en korttidsavdeling med KAD– plasser som basisavdeling, og med andre aktuelle praksisarenaer som supplement. Praksisperioden må planlegges målrettet og i god tid.


Informasjonsmateriell om hver praksisplass må utvikles og distribueres til student og praksislærer før oppstart. Læringsprosessene før og underveis i praksisperioden må fasiliteres av praksisveilederen for å sikre at studenten oppnår full deltagelse i praksisfellesskapet. 

 

 

Comments


bottom of page